Spelåret -08

Kommande året präglas återigen av härliga speltitlar till Xbox 360 och jag kan knappt bärga mig att lägga vantarna på några av dem. Varje år så släppts det releasedatum för nya spel som man ihärdigt längtar efter under årets gång. Detta kan vara allt från strategi till shooters, skräck till familjespel. Många har sin favoritgenre och begränsar sig till den, jag däremot försöker anpassa mig till alla, utom möjligen fightingspel ssom Tekken och Soul Calibur, även fast de kan vara kul att spela när man är ett par stycken och inte har något bättre för sig, fördomsfull? kanske lite.

Här nedan följer en del spel som jag själv kommer hålla ett extra öga på och kanske även ta och införskaffa mig.

GTA IV (Grand Theft Auto 4)

Spelserien som aldrig dör vågar jag nog påstå. Denna gång utspelar det sig i ett omgjort New York City där du som rysk maffia ska göra saker som gör att du hamnar i brottsregistret. Rockstar har intemisslyckats med denna spelserie än och kommer nog inte heller göra även fall pressen är hög.


Alan Wake

Ska man kanske äntligen få bevittna denna skräckis som har skjutit på releasen ett bra tag nu. Jag får hoppas det i alla fall. Skräckspelet som alla har väntat på kommer i mars, den 13:de för att vara exakt.


Army of Two

Själv älskar jag spel där man kan vara flera på och helst samarbeta. Army of Two handlar exakt om detta, visserligen "bara" två spelare och endast två. Har du ingen kompis så får Ai:n ta över, som kommer lära sig från sin mänskliga partner. Den kommer också att reagera och anpassa sig efter spelarens förmåga och huruvida de följer eller leder dig, ger order eller tar dem. Detta är nog ett spel som jag definitivt kommer att skaffa.


Brothers In Arms 3 - Hells Highway

Jag har själv haft svårt med BiA seriens gruppkommandon då jag tycker det krånglar med hur Ai:n rör sig på slagfältet när du ger order. Ofta så tar de vägar som man önskade de inte gjorde, men detta kan ju även bero på att jag inte håller min intelligens på topp när jag själv vet att datorn inte är smart nog att springa runt och inte igenom. Trots detta så har BiA levt igenom och släpper snart sitt tredje i WW2-anda, sam de andra två. Att uppleva världskrigshistoria i spel är även bland mina favoriter.


Burnout 5 - Paradise

Burnout har alltid lyckats stråla med fart och fläkt blandat med strålande grafik och det råder ingen tvekan om det i Burnout 5. Det gäller bara att njuta när man i 2-300 km/h kör på fel sida vägen när man på snabbast möjliga ska ta sig från en punkt till en annan med stilhopp och driftningar. Sen när man i ljudets hastighet krockar med en oskyldig buss, ja, då är det bara att njuta av skådespeleriet.



Condemned 2 - Bloodshot

Skräckspel, det finns inga ord. Condemned var bra, riktigt bra. I jakt på en seriemördare möter du på psykologiska möten, tillbakablickar, som om du var där när det hände och det är inga vackra bilder. Dock så har jag en liten aning att Condemned 2 inte kommer slå lika stort. Det är få skräckspel som har gjort det, jag tänker då på Silent Hill och Resident Evil, även om det sistnämnda är mer slakt i så finns ändå känslan där, om inte så borde ni skapa den.

Fable 2

Ska jag vara ärlig så trodde jag aldrig på Fable från första början. Men efter man satt sig ner med det så vart det rätt okej, klart det finns mycket bättre RPG:s ute på 360, Oblivion till exempel. Men det är klart Fable finns ju inte till 360 utan till Xbox, alltså den svartgröna. Men till skaen, tror att Fable 2 kommer leverera mycket mer. Av vad vet jag förstås inte, men man kan hoppas att det är bra.

Fallout 3

Ni som inte har spelat eller testat Fallout på dator, bör göra det. Det är verkligen ett antingen eller spel, gilla, inte gilla. Få se vad 3:an har och erbjuda. Har inte läst så mycket om det än, men det är värt att lägga på minnet. Nog är det radioaktivt i alla fall.

Huxley

Spelet som jag har väntat på i jag vet inte hur länge. ett FPS rollspel online (MMORPG) som förmodligen kommer att korsas med pc är en titel som jag längtar efter. Men kommer det glänsa lika mycket som de första bilderna gjorde för två år sedan?

Mafia 2

Spel som GTA går knappt att missa i dagens läge, Mafia lades märke i dess tidsperiod och suveräna grafik. Det var ett riktigt gangsterspel. Något som man vet har hänt i exempelvis Chicago. Mutade poliser, gängbråk och en hel del explosioner samt skjutandes med hederliga Tommy-guns, det vill säga det glada 30-talet där alla var tvungna att veta hos vem de låg, annars mördas de. Glada timmar med det spelet, hoppas att Mafia 2 kan leverera.



Rock Band

Ännu mera musikspel, vad är det som händer? Självklart så är det Red Octane som är i farten igen efter det att de sålde Guitar Hero titeln till Neversoft. Principen är den samma, noter som förs mot dig, du slår, du utför. Dock så har det skett en sammanslagning, därav namnet. Man är inte bara gitarr (och bas) längrem utan även trumma och sång. En sammanslagning av Guitar Hero, Singstar och (ett trumspel som jag inte kommer på vad det heter men vi tar ..) Donkey Konga. Rock on!


Hoppas läsningen har varit till godo det har i alla fall skrivningen varit, nu är det bara väntan kvar. Vem vet, jag kanske vinner på lotto.

image279

All the Same - Sick Puppies, Free hugs Campaign

Bara för att det är den bästa musikvideon någonsin!


Natt

Då var första kvällen och natten avklarad. Med små marginaler. När man väl skulle sova så gick det bra tills man precis skulle stänga av hjärnan då man hör Jonas spela Frets on Fire samt sjunga samtidigt, tro mig detlåter inte vackert. Plus att man är så trött så man har lust att gå upp och slå ihjäl personen i fråga. men snäll som man är så väntar man ut honom och efter en 45-60 min så blir det tyst och man kan äntligen sluta anstränga sig att försöka sova.

LANet har hittills bestått av Warcraft 3, en så kallad klassiker här på Tob-LAN. Det går inte en dag här förrän vi spelar det igen. Två sitter och spelar det nu medans jag tar en paus från "eländet", tröttnar rätt så snabbt på det annars. Men så är det, annars kommer jag inte överleva kvällen/natten som kommer och det är ju illa.

image266
"Klassiskt"

Men nu är det väl snart dags att börja spela igen tror jag för att inte vara helt osocial. I vilket fall så kommer kanske Anna och hälsar på och förhoppningsvis har hon med sig té och koppar så vi kan ta den där förbannade tén någon gång. Hoppas även få en dag ledigt i veckan så man kan göra det på riktigt hemma hos henne. Ska ju hem till henne på lördag på party också, men mer om det i veckan. Nu ska jag återgå till gemenskapen.

Lanedagar

Ja, nu sitter man här framför sin dator och väntar på att man ska sitta ännu mera framför datorn under helgen, det är nämligen "Tob-Lan" igen och denna gång har jag lovat Tobbe att inte glömma något som är livsviktigt för en dator för att ens fungera. Dock vet jag inte om jag kommer att överleva nätterna, men det återstår såklart att se men har försökt att förbereda mig genom att vara uppe sent de närmaste dagarna.

Just nu har jag "övertalat" Frass att komma och leka med mig innan vi far iväg till TobbuX's lya. Ska spela lite 360 hade jag tänkt så nu är han påväg. Uppdateringar kommer nog under helgen, när spelandet har lagt sig lite och man börjar få småtråkigt.

Tjenare!

Bright ..

Sitter och småkollar lite teori med körkortet och ibland undrara man om man är idiot när man övar, jag menar kolla bara på denna frågan.

image264
Vilket vägmärke motsvarar:
Livsfarlig ledning

Tror dom att man ska råka trycka fel? Om resten är såhär så kan ju alla ta kortet, men jag klagar inte.

So this is Christmas



Hur skön cover som helst! Sångaren från The Used

Strepsils

Veckan efter nyår har hittills varit förjävlig för min hals. Nyårsdagen kunde man knappt prata och veckan har gått igenom när man har sugit på jordgubbstabletter för att lindra smärtan i halsen, nej inte godis. Så man har fått veckan att gå genom att spela xbox och sitta med Photoshop stora delar av tiden.

Igår fyllde även min yngre syster 17, fick en massa prylar, en del Tokio Hotel grejer däribland biljett till deras konsert på Hovet i stockholm från päronen.

Ska även ta tillfället i akt och beklaga mig över att jag itne har skrivit här på ett tag, en rejäl svacka har fallit hela december och jag kan inte annat än att inte förstå vad som har hänt utan skärpa till mig riktigt ordentligt för så upptagen har jag inte varit.

Ring in, ring ut

image262

Dags för ett nytt år igen nu då. Nyårsaftonen var festlig med god mat och gott sällskap men kunde från min sida vara friskare. Satt nämnligen med feber i början av kvällen samt att min röst låter som om jag bara hade druckit whiskey dan innan, bara det att det gjorde/gör ont när man sväljer. Men ska inte beklaga mig över sådana bagateller nu utan jag vill istället önska er alla en riktigt god fortsättning. För er som nyår inte var en höjdare så har ni 365 dagar kvar att gottgöra er på, plus en dag till dessutom eftersom det är skottår iår.

Men som sagt, ha en god fortsättning på året!