Saints Row - Xbox 360


image205


Många GTA (Grand Theft Auto) kopior finns det gott om, bara att nämna Mafia eller Driver serien. Men Saints Row är ändå den första i genren på 360'n. Du börjar med att hamna mellan ett gängbråk mellan tre olika gäng. Westside Rollerz, Vice Kings och Los Carnales, desa är tre av de fyra huvudgängen i spelet och staden, den ena skjuter den andra i den första videosekvensen. Det slutar så småningom med att du får ett förslag om att bli rekryterad i ett ytterliggare gäng, nämnligen Third Street Saints, när man har blivit räddad från döden av Troy och Julius, ledaren i Saints och det minsta du kan göra efter att ha fått ditt liv räddat är att gå med.

image207


Du har dock all tid i världen på dig att göra som du själv vill innan du vill förena dig med Saints. Detta mest för att du ska lära dig hur spelet funkar. Visst är det en kopia av GTA men dock en bra sådan. Vissa finesser har man lagt till och att vara först med denna typen av spel kan vara en bra sak med tanke på hur stor press Rockstar har med GTA.

Men nog om det, det är ju ändå Saints Row jag ska skriva om. Finesser var det och visst, vissa av dessa finns redan i andra spel (som Racing i GTA. GTA verkar alltid komma först). "Activities" heter de och bidrar till en mycket stor del av hela spelet. Det är dessa som gör att du kan spela vidare på själva huvuduppdragen. Från dessa får du nämnligen "Respect" som du konstigt nog, tycker jag, spenderar på uppdragen. Ska man få mindre "respekt" av att göra uppdrag? Men jag ska inte klaga, detta gör nämnligen till att spelet sticker ut lite granna. Aktiviteterna är så roliga och varierande att man nästan inte kan sluta spela dem även om att man ständigt inte klarar just den nivån av dem. På varje finns det nämnligen åtta olika nivåer, om jag ska ta ett exempel som kan vara lätt att förstå så ska jag väl ta ett moment som ' Hijackin' '. Precis som det låter så ska du stjäla bilar och uppdragen blir stegvis svårare och med uppmärksamhet av både polis och gäng. Första graden är såklart lättast med "bara" en nivå i "notority" som det kallas när man jagas av antingen ett gäng eller polis, och som alla andra spel så blir det svårare och svårare ju mer du klarar. När du klarar uppgiften så får du en viss mängd pengar och respekt, respekten varierar även på hur du klär dig och tatueringar bland annat.

image209
Du har även oändliga möjligheter att skapa en karaktär som just du vill ha

Spelets story är suverän om än lite kort, men vad gör det när det finns så mycket att göra? 70-75% av spelet är själva storyn. Resten är "Activities" och olika samlarobjekt som cd:s och "tags" som är utspridda över staden. Du kan även på natten råna butiker som du i vanliga fall kan handla vapen och kläder i, detta butik efter butik om du så önskar, men prylarna är inte dina förrens du har lämnat av dem vid ett speciellt ställe. Du kan även råna butikerna på dagen men det utger inte samma effekt som under natten. Delvis med respektmätaren men också med känslan att jagas, att jagas i mörkret, att driva polisen till vansinne.

Men känslan att spränga en bil med en RPG är obeskrivlig, och snyggt, ja jag vet, jag är sadistisk, men då får jag ta det. Kanske tar jag ut mina arga känslor i spelet och inte på någon annan och kanske det är bra vad vet jag. Jag vet bara att Saints Row har gett mig 20, om inte 30, timmar av ren spelglädje och det tackar jag för. Även om detta är en kopia så vill jag inte kalla den sådan, det är Saints Row helt enkelt. Volotion har gjort ett bra första jobb till Xbox 360, samt att det även är en bonus att
Mila Kunis gör en av rösterna i spelet.


4/5

// Chrille

image208

Kommentarer och annat trams
Postat av: Tobbe

How Cute :D
Visst är det bra att avreagera sig ibland!
Kan se det framför mig...Chrille sitter och hånskrattar samtidigt som han mejar gubbar/bilar :P

2007-05-05 @ 11:03:35
Postat av: Mygga

Vad är detta för trams? Vem tar inte ut sitt vrede när man spelar? Lika självklart som att vakna på morgonen ffs! :)

Får komma förbi och testa liret, då det såklart ska vara på skit-konsoll... suck, att du aldrig lär dig. ;)

2007-05-05 @ 13:38:54

Kommentera och kritisera inlägget här:

Namn:
Kryssa här, ni slipper skriva i namn nästa gång

E-postadress:

URL:

Dina ord:

Halo 3 Service Record
Trackback