"Den ständigt utvecklande datorn"

Det känns som om orden i citatet i rubriken är en undanflykt, att inte våga sig in i en diskussion, en "slutgiltlig" kommentar som tycks vara omöjlig att sätta sig emot som tv-spelare. Icke! Faktum är att vi (åtminstonde jag) skrattar åt detta då de som tydligen inte vet vad tv-spelande är. Precis som om inte konsollerna är "ständigt utvecklande", vadå? Sitter vi fortfarande på golvet med ett nintendo 8-bitars framför en 20" tv och har varvat spelet otaliga gånger? Nja, nu är det väl mer ett Xbox 360 med en 40" HD tv och sitter i skinnsoffan med chips och cola och njuter till äventyrsspel som är svåra att bemästra på datorn, till exempel "Prince of Persia" eller "Tomb Raider" som har speltid mot uppåt 40 timmar.

Sedan så snackar man ju grafikmässigt med och visstdatorn har "bemästrat" Gamecube, Playstation 2 och Xbox, nu, men hur var det när konsollerna släpptes? Jo, de låg snäppet före, tro det eller ej. Under de drygt 5 åren som har gått nu så har datorn kommit ikapp och förbi. Tills julen 2005, när Microsoft släppte sin andra burk, Xbox 360, så flög konsollerna om igen och kom inte med sådana här dumma ursäkter som "Men vi kommer ju förbi igen", är det någon sorts tävling eller? Allt jag vill säga är att konsoller och datorer är lika bra! Bara det att folk föredrar den ena framför det andra. Vissa gillar bägge två o.s.v..

TV-SPEL FTW !

Nedan följer någr bilder .. se detta som ett test om ni kan se skillnaden på konsollspel och pc-spel =)
Märk "1) Konsoll", "2)Pc
102877-23
102877-22102877-21
102877-24102877-19102877-18" o.s.v.

Kommentarer och annat trams
Postat av: Mygga

Detta kan man traggla i evigheter. Vem som var först, vem som har bäst möjligheter.
Men sant är att Tv-spel kommer aldrig nå samma nivå av valmöjligheter och modifikationer som en dator är kapabel till. Ej heller uppgraderingsmässigt. Visst är grafiken på Tv-spel snygg. Sen att det finns dom som föredrar Tv-spel före Dator respekterar jag, men datorn är en för stor kaka att ge sig på, tyvärr.

Dator FTW! :)

2006-11-16 @ 19:34:13
Postat av: Victor

Vad är det där krysset på bussen?

2006-11-16 @ 19:41:06
Postat av: Chrille

Mygga:Asså inte? Vad är då alla de modifikationer och olika chip och dylikt till för? Man kan såsom en dator tex skriva dokument för utskrift. Men detta är en del av tv-spel, att inte behöva, delvis installera och att självklart inte oroa sig för virus.

Men! Jag respekterar självklart de som spelar dator, jag gör ju det själv =)

2006-11-16 @ 19:51:07
Postat av: Tobbe

Den efterlängtade Bloggen :P
Håller med frasse om att en konsoll aldrig kan komma i närheten av samma "valmöjligheter". Kan helt enkelt bara säga att vissa föredrar dator...vissa föredrar Konsoll. Själv anser jag att det är roligare att spela på en konsoll. Bättre spel m.m (enligt mig då, såklart).

2006-11-16 @ 20:23:05
Postat av: Chrille

Jag säger inte att spel på pc är dåliga, eftersom spel är det enda man kan jämföra med. Varför heter det annars "Tv-Spelskonsoller"?

2006-11-16 @ 23:31:26
Postat av: Niklas (Molle...)

Sjävklart är konsollerna under ständig utveckling. Men skillnaden mot en dators ständiga utveckling jämfört med en konsolls är att konsollens är mycket mer frånvarande från allmänheten det vill säga att det tar tid för en ny konsoll att släppas för allmänheten som är uppgraderad medan det tar extremt mycket mindre tid för en PC. Med en PC kan man alltid hålla sig till senaste prestandan och grafik utan att behöva vänta vilket gör den till överlägsen. Om konsollerna skulle hålla sig i samma tempo så skulle det för det första nästan bli lika dyrt som att köpa en ny gamer PC (runt 10-12000kr) och för det andra bli svårt för spelutvecklarna till konsoll att hänga med eftersom det är så skillda utvecklingsverktyg samt hårdvara vilket även skulle medföra att den förra släppta konsollen kanske glöms bort. Sedan att Prince of Persia (som jag införskaffat men ej klarat ut) eller Tomb Raider (syftar då på senaste Legend som jag införskaffat och klarat ut) skulle vara några svårigheter att spela på datorn förstår jag inte och vad har det med speltiden att göra?
Angående grafik, jag kan hålla med dig om att PS2 hade lite bättre grafik när den släpptes jämfört med PC men det tog inte lång tid förrän PC var förbi (någon månad) men att GameCube eller Xbox (som kör väldigt mycket PC hårdvara) någon gång legat före kan jag inte hålla med om, särskilt inte GameCube som i hårdvaruväg klassas som något mellan PS2 och Xbox. Angående Xbox360, 360 ligger hårdvarumässigt sämre än en PC och grafikmässigt ligger dom ganska lika just nu men i stort sett vinner PC även där. Visst, Gears of War ser mycket bra ut men det skulle funka bättre på en PC prestandamässigt vilket medför att utvecklarna hade kunnat dra upp på grafiken ännu mer med den fantastiska Unreal Engine 3.0 (som i första hand är till för PC). Att Gears of War kanske i dagens läge är det snyggaste spelet beror nog mer på att dom var först då PC har bättre möjligheter. Nu har ju även dom första DirectX10 grafikkorten släppts, nVidia hann först men ATi släpper sina i vår vilket medför en stor skillnad mot dagens grafik. Sedan att det första DirectX10 spelet inte släpps förrän i januari-februari och att man behöver Windows Vista är en annan sak :)

Sedan håller en PC längre om man vill ha senaste grafiken (utan att behöva uppgradera). Jag har nu haft min dator i ett och ett halvt år och jag kan fortfarande maxa spelens grafik (i vissa fall utan Anti-aliasing och Anisotropisk filtrering, oviktiga) vilket medför att jag fortfarande sitter med modern grafik medan dom som köpt en konsoll för typ ett halvår sedan eller mindre ligger efter. Fast vissa spel (särskilt dom nya) använder sig utav Pixel Shader 3 samt Smart Shader 3 vilket jag inte har stöd för så där missar jag ju lite och snart kommer spelen också använda sig utav DirectX10 men då ska det införskaffas ett DirectX10 kort från ATi ^^

Sedan vad som är roligast att spela på, smaken är som baken det vill säga delad :P
Jag älskar grafik och FPS så jag kommer aldrig lämna datorn som spelplattform ;)

2006-11-17 @ 12:53:06
Postat av: Chrille

Har märkt att det inte är någon som har tagit sig an utmaningen .. men men. Och jag har sagt det en gång förut .. inte sagt att pc är dåligt på något vis men är trött på de som spelar pc inte accepterar att man spelar på konsoll, riktigt trött. Och visst pc har mycket mer att tillgå o.s.v. men tycker inte det är en ursäkt till att jag ska skaffa en megadator för 10 000 kr. Nä, en Xbox 360 efter jul och Saint Row eller Perfect Dark Zero i "tv-spelsfotöljen" och kanske även en Ps3 om jag har tur till våren. Säger det en gång till: Thats my passion, get that?!

Tycker det är kul att ni diskuterar detta här btw .. blir myyycket roligare att skriva något nytt då =)

Over and out!

2006-11-17 @ 16:55:36

Kommentera och kritisera inlägget här:

Namn:
Kryssa här, ni slipper skriva i namn nästa gång

E-postadress:

URL:

Dina ord:

Halo 3 Service Record
Trackback